Indkøbskurv: Varer i din kurv: 0
D-Wears
Forside Nye Produkter Tilbud Min konto Kontakt Login
Varegrupper 
Producenter 
Information 
 En glidende beretning
 
 Guide - Læderdragter
 
 Nyheder
 FAQ
 Om Dragtdesigneren
 Sitemap
 Kontakt os
Anbefal til en Ven 
 
Fortæl en ven om denne vare.
Hurtig Søgning 
 
Brug stikord til at finde produktet du søger.
Avanceret Søgning
Nyheder mere
Anmeldelser mere
Der er i øjeblikket ingen anmeldelser!

Guide - Læderdragter

Untitled document

 

Venner Der været en del personer, der har spurgt om hjælp til valg af størrelser og hjælp til valg af lædertøj. Derfor har jeg sammensat denne lille guide som forhåbentlig kan besvare mange spørgsmål og hjælpe folk til et fornuftigt valg.

Læderdragter ER mere sikre end diverse tekstil beklædning og jeans med kevlarfibre.

Tekstil (Læs GoreTex og Cordura) er som regel mere vandafvisende og varmere i brug ved kørsel i de kolde måneder.

Når du skal ud og vælge dragt - læs nedenstående og vær opmærksom på supersælgerne - de vil sælge dig hvad-som-helst, blot for at komme af med lageret.

Tag altid en kammerat med som kan hjælpe dig med at se det du ikke kan se, når du prøver dragter.

 

Skræddersyet eller standard størrelse?

 

Alle mennesker er bygget forskelligt og en læderdragt er ikke alene en pynte-genstand men i allerhøjeste grad primært din "karrosse" som skal beskytte dig når og hvis uheldet er ude.

 

At man man så sekundært gerne vil se godt ud er den næste selvfølge. Man bruger mange penge på sin MC, men glemmer ofte sig selv - spar hellere lidt på MC'en og brug dem på den rigtige "karrosse" i stedet.


Mange kan passe en standardstørrelse, men flere og flere vælger at få skrædder-syet en der passer 100%.

 

Pasform = Sikkerhed.

Dermed ikke sagt at en standardstørrelse ikke er i orden - for det kan den sagtens være, blot den sidder korrekt.



Der ER forskel på standard størrelser. US/EU/UK er forskellige og der findes stort set ingen internationale standarder for standardstørrelser.


Se om vore standard dragter vil passe dig. Standard skemaet finder du her,

Vil du være helt sikker på pasform - så vælg en skræddersyet.


Når du prøver dragter, er det vigtigt at den sidder godt og tæt til, idet dragten giver sig på alle fronter. Allerede efter de første ture eller bare det at du går rundt i den derhjemme, vil du mærke forskel.


En dragt, som er for stor, yder ikke den samme beskyttelse ved styrt som en tætsiddende dragt, der sidder korrekt. - Løstsiddende dragter/beskyttelse kan forskubbe sig med styrt og dermed blive presset væk fra de zoner de er skabt til at beskytte.

Chris - Perfekt pasform

 

Hængerøv...

Hængerøv - godt eller skidt?


Som hovedregel, skidt - både i pasform og udseende. Det sikkerhedsmæssige: Ved kurreture er det vigtigt at overfladekontakten med asfalten er så lille som muligt og så plan som muligt. Mindre overfladekontakt = mindre slid = mindre gnidningsmodstand = mindre risiko for brandsår.

 
Glider man direkte på en fold - er sandsynligheden for direkte gennemslidning større, idet presset på en fold er større. Går der først hul på læderet mister læderstykket meget af sin styrke.

 

Kraftigt og tykt læder beskytter bedre imod friktions varmen, der opstår ved kurreture. Derfor mærk på tykkelsen af læderet på udsatte steder - dvs. baller, lår, brystkasse, yderside af arme.


Gode dragter har dobbeltlæder på udsatte zoner (fx. baller).

De fleste standard dragter er ca. 1,1 - 1,2 mm i tykkelse.

Den mere slidstærke ligger i 1,3-1,5 mm i tykkelse og er bedre men også dyrere.

 

Opbygningen at en læderdragt er en videnskab og retningen af læderstykkerne som dragten syes sammen af,  er ikke ligegyldig. Derfor er det vigtigt at man som producent, har de rigtige folk med den rette knowhow.

 

De gode og dyrere dragter har ombuk på alle samlinger i grund-dragten. Ombukket giver nemlig mulighed for den skjulte sikkerheds-sying på bagside.

De rigtig gode dragter er bagsidesyningen foretaget med Kevlar-sytråd.


Ombukket eliminerer samtidig de flossede og grå kanter. Samtidig er trækket og presset i syningen større i dragter UDEN ombukket samlinger.


Kurreture ved 70 Km/t - kurretur over 5 sekunder.

Cowboybukser gemmenslides efter under 1 sekund.

Goretex/Cordura: ca. 3-4 sekunder.


Læder klarer hele turen og mere til. (vel at mærke en vedligeholdt dragt)


Ved cowboybukser og andet tekstil foregår resten af kurreturen på dit eget skind....

 

Race

 

Forvirring...

Den var meget billig – har jeg sparet?

 

Hvad er billigt? En dragt til 3500,- kan være dyr, såfremt den er lavet af dårlige råvarer. Det er ligesom med Bøffen - er den sej og smager af pap, så er selv den billigste bøf for dyr.


Gå efter kvalitet - kig på samlinger og spørg ekspedienten om syningerne og antallet af dem (kvalitets dragter har også skjulte sikkerhedssyninger) - kan du mærke at ekspedienten ikke aner hvad han/hun taler om - så sig pænt farvel og find et andet sted.


Pris og kvalitet hænger ofte sammen. En billig læderdragt er ikke altid ensbetydende med et godt køb. Forretningerne sælger ikke frivilligt deres varer med tab for at du kan gøre en god handel.


Der findes et hav af læderkvaliteter og prisen på godt og slidstærkt læder afspejler sig i de fleste tilfælde i prisen på dragten. Mange fabrikanter bruger mange penge på at udvikle mere miljøvenlige produktionsmetoder - dette afspejler sig også ofte i dragternes priser.


Køb ikke en dragt uden skinnebensbeskytter, ej heller dragter, hvor det fleksible kevlarstof i skridt, under arme og knæhaser er erstattet med kanvas stof. (Kevlar stoffet er blødt og ekstremt slidstærkt - det er kanvas stoffet ikke og en køretur på et par timer kan give rød og i irriteret hud og det er ikke rart.)


Dragter med bløde beskyttelse zoner (skumgummi) er ikke et godt valg. CE-beskyttelse er hårde plastskaller med blød inderside eller fast formstøbt special skum.


Begge dele er stort set lige godt - meningen er at de skal optage slaget.

 

Et gammelt ordsprog siger:

Intet er gratis – er det alligevel det, - så har en anden betalt for det…..

 

Rummand eller Mad-Max?

 

På nutidens dragter findes der et utal af "dingenoter" og pyntegenstande. Titanium, Kulfiber, TPU eller en blanding af disse. 

Det ser jo smart ud og nogen nytte har de da også. Skuldre, knæ og albuer er oftest de mest udsatte steder ved styrt. Den udvendige beskyttelse, hvad enten der er tale om førnævnte materiale eller andre nye opfindelser, er med til at forstærke dragtens udsatte zoner.

 

Dog er dragter med hårde udvendige skaller på albuer er en ret dårlig ide - smart ser det ud - men du vil højst sandsynligt komme til at ridse din tank.

 

 TPU (Termoplastisk Uretan) er et blødt, smidigt, super slidstærkt og stødabsorberende materiale. Kulfiber er hårdt, slidstærkt men stødabsorberende er det ikke. Ligeledes for Titanium, hårdt men ringere slidstyrke - men det gnister og ser godt ud ved styrt - så det er helt op til dig selv.....


Løs eller fast rygbeskytter?


Dragter med indbygget stiv rygbeskytter - kan være farlige, med mindre rygbeskytteren kan fastspændes til kroppen. En løs rygskinne kan blive til et spyd ved kurreture på ryggen med benene først. I meget uheldige situationer kan denne havne oppe under hjelmen - jeg behøver vist ikke at uddybe yderligere...


Anskaf et godt rygskjold af typen med indbygget nyrebælte og skulderstropper.


Tag rygskjoldet med når du prøver dragter - dragten må gerne sidde stramt med rygskjoldet på de første gange. (Dragten udvider sig hvor det strammer).

 

Hvad med en tyk sweater?


En læderdragt er ikke beregnet til at man skal kunne have særlig meget tøj inden under. Tag et godt sæt termoundertøj/skiundertøj på når du prøver eller får taget mål. En tætsiddende dragt er varmere når det er køligt og køligere når det er varmt - modsat er det med løstsiddende dragter. Her skal kroppen så opvarme et større mængde luft, som konstant bliver afkølet af fartvinden.


En læderdragt er ej heller beregnet til kørsel i regnvejr - køb et regntæt overtræks sæt.


Dingenoter...

 

Zippers..

Lynlåse & 2-delte dragter vs hel-dragter.



Lynlåsen er vigtig - der findes mange forskellige kvaliteter af lynlåse. Ikke alle er lige gode. YKK fabrikater plejer at være den bedste, men også typen har stor betydning. Spiral-lynlåsen er den stærkeste.

Spiral-lynlåsen kendes på den sorte plast-spiral som danner låsen - den er ofte mere træg at lyne op og i. Spiral-lynlåsen er bedst at bruge på de steder hvor man ikke kan knappe før låsning med lynlåsen og dermed aflaste presset på denne. (bukseben og ærmer)



I heldragter benyttes oftest spiral-låsen. I 2-delte benyttes den grove plastlås idet den er lettest for brugeren at anvende.


Heldragten er den sikreste ved styrt. 2-delte dragter kan blive flået fra hinanden i samlingen mellem jakke og buks.

Det sker oftest ved kurreture på ryggen med benene først - flappen på lænden tvinges op og plastlåsen slides hurtig igennem, og dragten er adskilt.

 
Det er blandt andet en af årsagerne til at 2-delte dragter ikke er tilladt i Roadrace.



Hvorfor så 2-delte dragter? - Mange af os bruger jo MC-en til alt andet end race - og den 2-delte er mere praktisk i hverdagen, hvor man lige kan lyne jakke af og tage en snak i solen eller på træffet.


Den 2-delte har dog en "kedelig" sideeffekt - den glemmer ofte bukserne derhjemme...... det gør heldragten aldrig.... ;-) - Bukser man ville ønske man havde husket den dag man "hænger" i luften med udsigten til en længere slibetur på det grove sandpapir...

 

Hvem passer...

Hvem passer på hvem?


Efterbehandlingen af læderdragten er meget vigtigt for dragtens ydelse af beskyttelse.


Brug læderfedt ofte - dragten kan ikke få for meget - den optager det den skal bruge, resten tører du af.


Indsmør dragten og hæng den til tørre i par dage - tør det overskydende af. Gør dette ofte og vigtigst efter en tur i regnvejr.


En tør og ubehandlet dragt kan sammenlignes med et gammel viskelæder - det holder ikke længe.

 

En frisk og velplejet dragt er som de friske viskelæder - sejt og smidigt og husk at jo bedre du passer på din dragt - desto bedre passer den på dig....



God jagt.


Med venlig hilsen

Dragtdesigneren

Fortsæt